جهانگیری: درآمد کشور در تحریم ۷۰ میلیارد دلار است

جهانگیری: درآمد کشور در تحریم ۷۰ میلیارد دلار است

معاون اول رییس جمهوری گفت: در ۹ ماه گذشته و در شرایط تحریم حجم مبادلات کشور با دنیا بیش از ۷۰ میلیارد دلار بود که تا پایان سال ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم روز پرستار که در سالن همایش های برج میلاد با حضور وزیر بهداشت و درمان و جمع زیادی از کادر پزشکی و پرستاری کشور برگزار شد، افزود: از جامعه پزشکی و پرستاری کشور از عمق دل تشکر می‌کنم چرا که نگذاشتند مهمترین نیاز مردم در اثر تحریم دچار کمبود شود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل تحریم‌های آمریکا موانعی پیشروی بخش بهداشت و درمان به وجود آمد اما با افزایش تولید داخلی دارو و تجهیزات پزشکی مشکلات تا حدود زیادی رفع شده است.
وی در ادامه به حضور آمریکایی‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در هرجای این منطقه حضور پیدا کردند ناامنی و مزاحمت ایجاد کردند. سال هاست که در افغانستان و  عراق حضور دارند و مردم آنها  یک روز خوش ندیدند.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نیروی خارجی مستقر در منطقه برای اینکه نمی توانند به استقرار امنیت و آرامش کمک کنند، خودشان عامل نامنی هستند.

وی با اشاره به میلاد خجسته زینب سلام الله علیها، ادامه داد: زینب کبرا شیر زنی بود که توانست قدرت و ظرفیت انسان در تحمل فشارها و مصیبت ها را به نمایش بگذارد و پیام یک نهضت آزادی و عدالتخواهی را هم در عصر خود و هم در عصر بعد  منتقل کندکه این موضوع، افتخار بزرگی برای ملت ایران و جامعه پرستاری است.
جهانگیری اظهار داشت: پرستاران چه زن و چه مرد، مرهمی بر زخم درد همنوعان به شمار رفته و سنگ صبور و گوش شنوایی برای بیماران هستند. آنها در پیش آحاد ملت ایران، مسوولان کشور و از همه مهمتر در نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاه بسیار بالا و والایی دارند.
وی با بیان اینکه همه به پرستار از جنس فداکاری، عبادت و دیگر خواهی نگاه می کنند، گفت: بر ما مسوولان کشور ضرورت دارد که متناسب با این شان  و جایگاهی که پرستاران کشور دارند به مطالبات آنها و به مسایل مادی که باید متناسب با این جایگاه در نظر گرفته شود، توجه کنیم.
جهانگیری افزود: دولت آگاه است که پرستاران در سراسر کشور مطالبات متعددی دارند که به موقع تامین نشده و پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه به این مساله آگاهی داریم که بار مسوولیت چند نفر بر دوش یک پرستار است، گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای تخت‌های بیمارستانی به میزان مشخصی پرستار نیاز داریم که درصدی که اکنون وجود دارد خیلی کمتر از میزان مورد انتظار است.

وی گفت: مطالبی که وزیر بهداشت در جلسه دیروز در حضور رهبر معظم انقلاب گفت در ارتباط با حل مسائل مرتبط با مطالبات پرستاران، مورد قبول مجموعه دولت است و ما تلاش خواهیم کرد که در اسرع وقت دغدغه های شما را بر طرف کنیم.
جهانگیری افزود: باید کاری کنیم که پرستاران ما از شغلی که دارند هم به جهت مادی  و معنوی احساس رضایت کند و آینده خودش را در این کار مثبت ببیند.
وی در ادامه به مسایلی پیرامون کشور اشاره کرد و گفت: هر حکومتی هر دولتی درهر نقطه از دنیا  با مسائل پیش بینی شده و پیش بینی نشده روبه روست و دولت ها وقتی برنامه پنج ساله  تصویب می کنند معنای برنامه پنج ساله و بودجه سالانه  کشور  این است که دولت یک مجموعه مسایلی را پیش بینی می کند تا برآن اساس مسایل کشور را حل کند اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که فراتر از پیش بینی هاست مثلاً زلزله کرمانشاه، کسی تصور نمی کرد چنین اتفاقی در غرب کشور بیفتد یا مثلاً کسی به فکرش خطور نمی کرد که پس از یک خشکسالی طولانی مدت به ناگاه سیل بیاید.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تغییر و تحولات کشورهای منطقه و تأثیر آن بر جمهوری اسلامی گفت: هیچ وقت تصور نمی کردیم که در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان مسائل امروز اتفاق بیفتد. اتفاقات و حوادث این کشورها روی یکدیگر تاثیر می گذارد. 
جهانگیری با اشاره به پیش بینی های دولت اول روحانی در سال ۱۳۹۲ که مهمترین مسایل کشور چیست، گفت: به این نتیجه رسیدیم که اصلی ترین مسایل در آن سال  تعامل با دنیا، حل مساله هسته‌ای، کنترل تورم و مساله اقتصاد و طرح تحول سلامت تشخیص دادیم.
وی اظهار داشت: وقتی با ۶ قدرت بزرگ دنیا توافق کردیم از نظر عرف بین الملل باید به توافق عمل شود نه این که یک دولت یا قلدری  زیر توافقنامه بزند و بکوبد این توافق را قبول ندارم و همه پیش بینی ها را دچار تغییر کند و کرد. آمریکایی ها ظالمانه تحریم وضع کردند و خودخواهانه  از برجام  خارج شدند و فشار بر ملت  ایران را زیاد کردند. منابع اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دادند. مهمترین منبع درآمدی کشور که نفت بود در فشار تحریم قرار دادند. طبیعی است که به بودجه فشار وارد می شود. با تحریم  درآمدهای نفتی ایران که بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال بود، و چه حجم بودجه از درآمد نفت تحت تاثیر قرار گرفت و اقتصاد کشور نیاز به صادرات و واردات دارد.
معاون اول جهانگیری تصریح کرد: وقتی به این اقتصاد فشار می آورند جاهایی آثار خود را نشان می دهد.
وی با انتقاد به اظهارات رییس ‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این که مسئولان آمریکایی، ایران را مسئول حملات و حوادث عراق بدانند و آن را بهانه بمباران یک شهر و کشتن چند انسان بی گناه کنند، دروغی بزرگ است.
وی تاکید کرد: در تاریخ  دنیا ملتی صلح طلب تر از ایران وجود نداشته است. ایران در هیچ نقطه از جهان و در هیچ برهه‌ای از زمان علیه هیچ ملتی جنگ نداشته است بلکه همواره دنبال صلح و آرامش در منطقه و جهان بوده است. اما در برابر متجاوزان با مشتی آهنین می‌ایستد.

نظرات کاربران